به گزارش راهبرد معاصر سیدجواد حسینی ظهر امروز در جلسه شورای معاونان آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به رسالت پیامبران در جهت برقراری عدالت اظهار داشت: تمام عناصر و ابزارهای تشکیل عدل و عدالت در جامعه فرهنگی است و طبق تحقیق و پژوهش از 6 هزار شعار انقلاب اسلامی 86.5 درصد از شعارها محتوای فرهنگی و انقلابی دارد.
وی افزود: متاسفانه جامعه و مردم نسبت به توانایی دانش آموزان استثنایی بیتوجه هستند در صورتی که 311 نفر از این دانش آموزان در کنکور سراسری قبول شدند و توانستند به مدارج بالای علمی، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی دست یابند.
حسینی ادامه داد: در کشور به 210 مدرسه استثنایی نیاز داریم که با آغاز طرح از خشت تا بهشت از 10 ماه پیش 130 مدرسه کلنگ زنی یا افتتاح شده است که از این تعداد 6 مدرسه متعلق به استان مرکزی که حتماً یک مدرسه متعلق به دانش آموزان طیف اُتیسم است.
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: توجه به تربیت بدنی دانش آموزان استثنایی از اهمیت بالایی برخوردار است و خوشبختانه استان مرکزی از یک سال پیش به سالن ورزشی مختص دانش آموزان استثنایی دسترسی دارد و آموزش و پرورش از آمادگی لازم برای ساخت 6 سالن ورزشی درون مدرسه ای 200 متری در استان مرکزی برخوردار است.
حسینی با بیان اینکه 24 نوع مدرسه در کشور وجود دارد که باید به سوی مدارس ترکیبی هدایت شوند، گفت: نابرابری های اجتماعی در جامعه منجر به یک شکاف عمیق تبدیل شده و پیش از بیماری کرونا و تعطیلی مدارس همه دانش آموزان با هر سطحی در مدرسه حضور پیدا می کردند اما درحال حاضر ابزار هوشمند جایگاه مدرسه را دارد؛ عدم دسترسی به ابزار هوشمند یعنی محروم بودن از مدرسه و کلاس درس و به همین دلیل برای پیشگیری از بازماندن دانش آموزان از درس وزیر آموزش و پرورش تامین ابزار هوشمند برای دانش آموزان محروم را اولویت کار قرار داده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی عنوان کرد: 70 درصد دانش آموزان معادل 10 میلیون نفر با بهره گیری از ابزار هوشمند در کلاس درس مجازی شرکت می کنند اما 30 درصد از دانش آموزان معادل 3 میلیون نفر به هیچ ابزار هوشمندی دسترسی ندارند و 2 میلیون دانش آموز دیگر نیز از تلفن هوشمند والدین خود استفاده می کنند که به دلیل اشتغال والدین قادر به استفاده کامل از کلاس مجازی نیستند.
حسینی با اشاره به انعقاد 27 تفاهم نامه به منظور تولید محتوا خاطرنشان کرد: در استان مرکزی 2 هزار دانش آموز به ابزارهای هوشمند برای آموزش مجازی دسترسی ندارند که از این تعداد هزار دستگاه هوشمند را در استانداری و هزار دستگاه دیگر را در آموزش و پرورش تامین می کنیم.
وی بیان کرد: آموزش استثنایی یک بخش کوچک تر از آموزش و پرورش با ماموریت های مختلف است و ما در این بخش با کمبود نیرو و مرکز ویژه یادگیری رو به رو هستیم که در حالت استاندارد و نرمان به ازای هر 5 هزار دانش آموز استثنایی یک مرکز توانبخشی راه اندازی شود و در استان مرکزی 15 مرکز یادگیری وجود دارد در حالی که به راه اندازی 14 مرکز دیگر نیاز دارد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به جذب معلم از طریق ماده 28 ادامه داد: به ازای هر 25 دانش آموز استثنایی باید یک نیرو توانبخشی وجود داشته باشد اما برای بیش از 200 دانش آموز استثنایی یک نیروی توانبخشی وجود دارد و یکی از علل نبود هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان برای تربیت نیروی متبحر و متخصص است.
وی افزود: با پیگیری و برنامهریزی صورت گرفته تلاش داریم تا کمبود معلم و مشاور با جذب 12 هزار نیرو و جذب 500 مشاور به صورت جداگانه برطرف کنیم که سهم استان مرکزی نیز از این 500 نیرو باید مشخص شود.
حسینی با اشاره به بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: بودجه سال قبل، 140 میلیارد تومان و امسال 180 میلیارد تومان بوده که مجلس 250 میلیارد تومان دیگر نیز به منظور رفع معضلات تخصیص داد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به طرح صد دبیرخانه صد مدرسه تصریح کرد: این در زمینه توسعه مشارکت بخش برون سازمانی همچون بخش خصوصی و دولتی و بخش درون سازمانی همچون دانش آموزان، معلمان و والدین در نظام تعلیم و تربیت به راه افتاده است.
وی ادامه داد: تشخیص مشکلات با کمک آزمون های تشخیصی و در کنار آن توانمندسازی معلمان در تشخیص و مداخله اولیه با محوریت تشخیص بسیار مهم است؛ روزانه 50 مشاور درجه یک کشور در قالب 45 مرکز مشاوره و 756 مرکز ویژه یادگیری در حال خدمت رسانی به مردم هستند.
تسنیم